<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8321473\x26blogName\x3dBianconero\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bianconerro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bianconerro.blogspot.com/\x26vt\x3d-9054836207128442450', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Bianconero

Tuesday, August 23 at 1:34 PM

انتحاری های وطنی

ما ملتی به غایت محافظه کاریم.اقلیم ما، شرایط استراتژیک سرزمین ما، و خیلی پارامتر های دیگر ، ما موجوداتی محافظه کار بار می آورند.این را «نهضت فرنودی» روان شناس مطرح مقیم کالیفرنیا نیز در برنامه میزگردی باشما در صدای امریکا نیز تایید کرد.اگر کمی بیشتر بخواهیم دقیق شویم در باب علت این گونه بودن ما،شاید بی ثباتی سیاسی ایران در یک صد سال اخیر ،نقشی محوری ایفا می کند.وارد بحث این که اصولاً محافظه کاری خوب است یا بد ، و این که اگر بد است ،چه زمینه هایی آن را کم رنگ خواهند کرد در ما، نخواهم شد که از اصل موضوع به دور می افتم:

برایم قابل پذیرش نیست،ملتی که حاضر به پذیرش خونریز ترین قوم تاریخ می شود ، مردمی که باور های کهن خود را در قبال حفظ جان خود، به فراموشی می سپرند و انسان هایی که تقریباً همیشه آزادی را فدای امنیت کرده اند،چطور در رفتار اجتماعی تا این حد متهور می شوند.بگذارید کمی حرفم را روشن کنم.در جاده های ایران سالانه بیست و یک هزار نفر جان می دهند،از این میان،سهم تصادفات منجر به فوت (نسبت به کشور های دیگر)رقمی قابل توجه است.از سوی دیگر ، بیش از نود درصد مرگ و میر ها بر اثر تصادفات ناشی از سرعت غیر مجاز است.این تصویر وقتی روشن تر می شود،که تعداد مردگان را تقسیم بر تعداد کسانی که دارای متوسط سالیانه سفر های شهری و برون شهری متوسط تا بالا کنیم.احتمالاً چنین رقمی ، نشان خواهد داد که وضع از حالت موجود نیز خراب تر است:ایران خطرناک ترین جاده ها را در جهان داراست.اما فاجعه از این وسیع تر است اگر شاخص مذکور را ملاک قرار دهیم.
مثالی دیگر:
شما حتماً خاطره تان از موتورسواران بعضاً جوان و متهور خیابان های شهر، آزار و اذیت فیزیکی و یا صوتی و ندرتاً تصویری بوده است.اما برای کادر پزشکی ، مصدوم راکب ، معنی مصیبت باری دارد.این موتور سواران که عموماً از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند(آماری در دست ندارم،اما در مدت سه ماه حضور در بخش جراحی بیمارستان حضرت رسول،تقریباً یک مورد از میان حدود یک صد تصادف ،مجهز به کلاه ایمنی بود.)،دیوانه وار رانندگی می کنند و اغلب ،راکب دوم و سوم و چهارم نیز در تصادف شریک بوده اند! این ها مسلماً اگر در جامعه به شکل درستی بازتاب پیدا کند، مردم «خطر» را باور خواهند کرد و شاهد کاهشی در مرگ و میر خواهیم بود،اما آیا باز به حدی خواهد رسید که شاخص محافظه کاری سیاسی ما را کنار شاخص محافظه کاری رانندگی ما نگاه دارد؟

Post a Comment