<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8321473\x26blogName\x3dBianconero\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bianconerro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bianconerro.blogspot.com/\x26vt\x3d-9054836207128442450', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Bianconero

Thursday, May 26 at 1:10 AM

دستاورد رای دوم خرداد

بارها در نوشته های بهنود خوانده ام که سعی دارد به انهاکه می گویند:«دوم خرداد هیچ دستاوردی نداشت» اثبات کند که:
رای که شما دادید،حتی اگر در پاسخ به دعوت نگفتهء ما نبود،حتی اگر حالا از آن پشیمان هستید،حتی ،حتی اگر امروز می خواهید به نمایندگانی که یک دختر را از خانه ملت بیرون می کنند(این از آن چیز هایی ست که اگر یک خارجی در مورد اش سئوال کند،کلی رنگ عوض می کنم و سر پایین می اندازم)رای دهید،باز رای تان، خواسته یا نا خواسته،بسیاری چیز ها را عوض کرد.
امروز دورنمای پیش از دوم خرداد برای من بسیار دوردست می نماید،انگار قرن ها از آن گذر کرده ایم،این جنبش برای استیفای حقوق زنان نبود،اما نا خود آگاه بسیاری از اجبار ها را برای زنان علی السویه کرد.این جنبش(فکر کنم لفظ جنبش ایده ال توصیف این پدیده است)برای تحقق فضای باز اقتصادی ،مطلقاً نبود.اما به سرعت باور نکردنی منجر به باز شدن نسبی مدیوم اقتصادی کشور شد(در این باره با حسین مخالفم که دوره هاشمی را درخشان تر از نظر اقتصادی نسبت به خاتمی می داند.گرچه انکار نمی کنم سیاست تنش زدایی خاتمی در عرصه بین المللی،در های بهشت سرمایه و فن آوری خارجی را به روی دولت اش باز کرد.توضیح انکه من که از نزدیک شاهد بنگاه های اقتصادی تولیدی بوده ام ،شاهد بودم در دوران حاج آقا،اگر شما نسبتی با چارچوب قدرت نداشتید می بایست ماه ها به دنبال یک واردات ماشین آلات می ماندید،اما در دولت خاتمی بود که سرعت ترخیص کالا به رقم بی سابقه 3 روز رسید.)
این جنبش حتی احتمالا آشتی ایران با دنیای مدرت را هم هدف نگرفته بود،اما ایرانیان که تا قبل از دوم خرداد چیزی در سطح بوشمن ها تلقی می شدند(ایرانیان مخالفان دولت خود را با کارد آشپزخانه سلاخی می کردندویک کارمند سازمان های بین المللی را در روز روشن به ضرب گلوله ان هم در سوئیس می کشتند،باید به خاطر اینها تا ابد مدیون سردار باشیم)عنوان های بین المللی را یکی پس از دیگری فتح می کردند:حضور در جام جهانی ،سمبل ابتدایی تحمل دیگری و تن دادن به نبرد برابر،حضور پرزیدنت مان در مجمع سازمان ملل(هرچند وقت معمولی ترین کار(دست دادن)جیش اش گرفت)،بردن جایزه صلخ نوبل و ...
کوتاه سخن این که این رای چونان پایه های زندگی ایرانی را لرزاند که به حق، خیلی ها آن را در سری حوادث این دیار کنار جنبش مشروطه خواهی می نشانند.انقلاب هر چه بود،به نظرم با دوم خرداد فاتحه اش خوانده شد.امکان نداشت با هیچ وسیله ای،حتی یک انقلاب دیگر ، به نظام فهماند که انقلاب مرد.گوش نکنید که عربده کشان ولایت امروز روز دم از انقلاب می زنند،اگر شما فقط یک مشخصه از یک جای این سرزمین آوردید که ریخت ا ش به انقلاب بخورد،من حرف ام را پس می گیرم.
حالا یک چیز بامزه،من رای ندادم،نه در دوم خرداد نه در هیچ رای گیری دیگری،هرگز حاضر نیستم به سفید بودن شناسنامه ام افتخار کنم،کسانی که چنین می کنند باید با خود فکر کنند.اما از رای ندادن هم افسوسی ندارم.دورانی بود سپری شد،من هم قانوناً مجاز به مشارکت در یک پدیده بزرگ بودم،اما به دلایلی که می ماند برای بعد رای ندادم.
1.شما رای می دهید؟خواهش می کنم اگر قابل می دانید به سئوالم پاسخ دهید،نظر شما من را هم از تاریکی بیشتر بیرون می اورد
2. رییس جمهور آینده ایران کیست،حالا که حشور معین از برکت سر حکم حکومتی قطعی ست،حاج آقا قدم بر سر ملت حقیر گذاسته تشریف فرما شده اند،الحمد لله برادر لاریجانی هم که سینه به سینه(ببخشید منافی عفت شد)برادر قالیباف حرکت می کند.

Post a Comment